Ciri-ciri peribadi manusia adalah kompleks dan sukar diketahui dengan
tepat cara untuk menggalak mereka
bekerja dengan tekun, jujur dan taat. Penyelesaian kepada masaalah ini
kemungkinan dapat diatasi dengan menumpukan kepada keperluan dan kehendak
manusia.
Keperluan mengadakan latihan timbul hasil daripada perubahan atau
peningkatan teknologi yang pesat atau disebabkan perubahan permintaan di dalam
pasaran. Perubahan seperti ini akan juga melibatkan perubahan di dalam proses
pengeluaran dan seterusnya perubahan di dalam struktur kerja. Apabila berubahnya
struktur kerja, pekerja terpaksalah dilatih semula untuk mempelajari aspek
aspek pekerjaan baru supaya kebolehan dan pengetahuan dapat dipertingkatkan.
Bentuk latihan yang
disebutkan merupakan latihan kepada pekerja
yang telah mempunyai satu satu tahap kemahiran dimana latihan yang
dijalankan hanya untuk meningkatkan kemahiran supaya terus dapat berkhidmat
dalam organisasi. Satu lagi bentuk latihan ialah khusus kepada pekerja baru
yang tidak mempunyai pengalaman atau kebolehan melakukan pekerjaan tersebut.
Mungkin gaya pengajaran dan pembelajaran sering dikaitkan dengan
pencapaian akademik oleh pelajar serta kadar penerimaan pelajar terhadap
pelajaran yang diajar oleh pengajar. Pengajar dipersalahkan sekiranya berlaku
kemerosotan di dalam keputusan prestasi pelajaran pelajar diinstitusi.
Disamping itu, kemerosotan mutu pengajaran dan pembelajaran pengajar juga
dipersoalkan. Gaya pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan perlu ditentukan bagi menyesuaikan dengan kehendak,
skop pelajaran dan pemikiran pelajar masa kini. Ini bermakna untuk mencapai
gaya pengajaran seperti yang dicadangkan diatas, satu bentuk latihan
professional amatlah diperlukan .
Akan tiba pada satu
tahap dimana pemegang pemegang ijazah sarjana dan ijazah lanjutan merasakan
kelayakan akademik yang diperolehi sudah memadai bagi mereka untuk melakukan
apa yang sepatutnya. Tahap kemampuan dan kebolehan mereka sebagai pengajar
boleh dinilai bila pencapaian pelajar tidak seperti yang dijangkakan.
Kelemahan pengajar adalah
kelemahan pelajar itu sendiri. Walaubagaimana, tidak siapa dapat menafikan
pengajar atau penyelia pelajar telah bertindak sebagai pembimbing yang baik samaada
dari segi intelektual mahupun teknikal. Menyedari bahawa wujudnya batasan
–batasan tertentu maka program latihan dalam perkerjaan amatlah penting. Ini
bertujuan;
i. memberi galakan kepada pelajar kearah
pembangunan personel supaya dapat memberi khidmat yang baik kepada
pelajar, universiti dan masyarakat
sendiri
ii. pengajar bertanggungjawab terhadap keseluruhan perkembangan pelajar
iii. memberi kesedaran kepada pengajar bahawa instutisi
latihan bukanlah hanya sebagai insitusi pendidikan sahaja tetapi ia merupakan
satu organisasi dalam masyarakat
iv. memberi galakan kepada pengajar kearah
supaya dapat memberi khidmat yang baik kepada pelajar, institut dan
masyarakat sendiri
Persekitaran yang sihat adalah merupakan factor yang dapat menggalakan
perkembangan pendidik dalam sesebuah organisasi. Tokok Pendidikan ada mengenalpasti
empat keadaan persekitaran yang dapat menggalakkan perkembangan pendidik.
Keadaan pertama ialah Warmath iaitu perasaan keempunyaan, sepasukan dan
sokongan keatas risiko yang mungkin wujud. Kedua ialah perasaan konkrit iaitu
keadaan yang sebenar dan berfaedah. Ketiga ialah fikir bagi menambahkan
kefahaman tentang pelajar dan matlamat kurikulum. Keempat ialah masa kerana
perkembangan individu memerlukan suatu jangkamasa untuk mencari keperluan
sendiri.
Kualiti pengajaran sungguh penting atas rasional bahawa negara yang maju
memerlukan tenaga manusia yang terdidik dan bukannya hanya terlatih. Di
Malaysia, kita diperingkatkan tentang ketidakseimbangan antara tumpuan terhadap
kuantiti dan kualiti apabila pelatih graduan dipersoalkan walaupun bilangan
yang lulus dengan latihan yang pelbagai adalah terlalu ramai .
Oleh sebab itu untuk meningkatkan
kualiti pelajar, maka kualiti pengajar juga adalah perlu di tingkatkan melalui
latihan yang berbentuk professional. Ada pihak mengatakan pula berpendapat
terhadap tiga kategori utama dalam bidang latihan professional. Pertamanya
ialah cirri konseptual pelatih terhadap penglibatanya dalam 10 fungsi utama
latihan itu;
1. perlaksanaan
latihan
2. persediaan
latihan dari segi material atau bahan
3. pengurusan
latihan itu sendiri
4. pengawasan
latihan
5. merangka
pengurusan latihan
6. menganalisis
keperluan latihan
7. perkembangan
professional
8. penetapan
organisasi
Setengah pihak mendapati persekitaran kerja pendidik boleh di
ransangkan melalui;
i. membantu pendidik
membuat refleksi atas pengalaman
ii sejajarkan program latihan
pendidik dengan kemahiran dan
keperluan
iii membolehkan pendidik
berkembang secara bebas mengikut minat
iv. menyediakan
persekitaran yang mencabar tetapi menyokong individu
v. memberi
perhatian kepada perkembangan pendidik sebagai individu dari satu kumpulan
vii. melibatkan
pendidik dalam perancangan dan arah tuju pendidikan. Keadaan ini membolehkan
pendidik membuat penilaian terhadap kerjaya, tingkahlaku, pengalaman dan
keperluan untuk belajar seumur hidup
Bagi melaksanakan sistem pendidikan yang cemerlang dan yang berasaskan Falsafah Pendidikan Negara, pendidikan bersepadu merupakan mekanisma utama. Tumpuan khusus diberikan kepada ilmu dan kemahiran, nilai murni dan bahasa. Ketiga-tiga factor digabungkan menerusi mata pelajaran teras, mata pelajaran pilihan dan kegiatan kurikulum. Kurikulum bersepadu ini dilaksanakan menerusi proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas atau di bilik darjah.