Disini Perniagaan
antarabangsa mengambil pendekatan untuk memaksimumkan kekuatan yang ada sejajar
dengan reaksi persekitaran yang kritikal untuk berjaya di dalam perniagaan.
Strategi yang diambil lebih berunsurkan korporat dengan memberi keutamaan
kepada meningkatkan keberkesanan kos dan mengelakkan kesilapan. Strategi itu
diterapkan dengan mengambilkira elemen elemen berkenaan seperti dibawah secara
tersirat di dalam pembentukan strategi strategi yang akan dijelaskan kelak.
ü Mengkaji
semula semua pelaburan dengan teliti
ü Aset
keuntungan rendah akan dijual atau dilupuskan
ü Mendapat
tunai untuk menjalankan perniagaan lain
ü Penyusunan
pinjaman dari pembiaya
ü Terbitan
saham baru
Bagi memenuhi tujuan
tersebut, kebanyakan firma perniagaan antarabangsa memperkukuh asas-asas kekuatan yang telah
terbukti memberi sumbangan penting terhadap kejayaan korporatnya selama ini.
Sekali gus juga terus membina struktur yang menawarkan dua kelebihan, iaitu
dari segi mempunyai saiz sebagai organisasi korporat besar dan pada masa yang
sama mempunyai kualiti ketangkasan, fleksibiliti dan mempunyai daya fikiran
yang tajam yang diperlukan oleh sebuah organisasi keusahawanan bagi memenuhi
keperluan iklim bisnes baru. Ketangkasan dan ketajaman fikiran, anjalan menyesuaikan diri dan berinovasi diharapkan
akan wujud terutamanya dii kalangan kumpulan intraprenuernya yang diharap dapat
mengurangkan belenggu birokrasi
Pemilikan Kekuatan Dan
Peluang
Pemilikan anak
Syarikat yang beroperasi di luar negara telah membantu Kumpulan Multinasional
menikmati faedah berbanding di dalam usaha meminimakan prospek kos di dalam
operasinya melalui;
ü perolehan
bahan –bahan mentah dari negara-negara luar, seringkali dari pembekal yang
lebih mantap dan pada harga yang rendah berbanding dengan yang terdapat di
dalam negeri
ü kepakaran
teknologi dan pengurusan yang di dapati dari persaingan dalam pasaran-pasaran
asingpengaliran masuk pendapatan dari keuntungan atau dividen operasi diseberang laut,
ü yuran
perlesenan dan kontrak-konrak pengurusan
ü peluang
–peluang perniagaan dan kerjaya di dalam negeri dan seberang laut berkaitan
dengan operasi –operasi diluar negeri
Sebab-
Sebab
Terdapat pelbagaian
sebab mengapa sesebuah firma memutuskan
bergerak dalam arena antarabangsa , namun
kesemua sebab itu boleh dikategorikan sebagai langkah agresif
atau langkah bertahan. Sebab agresif adalah sebab-sebab yang menyokong
usaha untuk menambah keuntungan, jualan dan pasaran. Beberapa contohnya ialah
keinginan untuk;
ü mencari
pasaran baru
ü mendapat
faedah yang lebih besar
ü memperolehi
keluaran-keluaran untuk pasaran dalam negeri
ü memenuhi
hasrat pihak Kerajaan terhadap pembesaran perniagaan
Sebab-sebab bertahan bagi
tindakan membuka pasaran di peringkat antarabangsa termasuklah keinginan untuk
melindungi keuntungan, jualan dan pasaran. Kesemua tujuan yang berikut menepati
kategori ini;
-
melindungi pasaran dalam negeri
-
melindungi pasaran asing
-
menjamin bekalan bahan-bahan mentah
-
mendapatkan teknologi
-
memcapai kepelbagaian geografi
- mencari tapak-tapak yang stabil dari segi
politik untuk operasi –operasi baru
Tiada ulasan:
Catat Ulasan